begyndelsen er ordet / EVO (English text below)

Det uendelige landskab - om Inger Christensens barndomsland i Vejle i Kunsthal Vejle

5. september - 31. december 2025
Spinderihallerne ved hovedindgang, Ågade, Vejle

Kunsthal Vejle har fra 2021 til 2025 formidlet historien om Vejles store forfatter, Inger Christensen. Kunstprojektet afsluttes med udstillingen ”Det uendelige landskab”, om Inger Christensens barndomsland i Vejle. Jonna Pedersen, Bjørn Eriksen, Lene Noer, Helle Koch, Simon Grimm, Pia Brix Thomsen deltager alle med nye stedsspecifikke kunstværker, der har afsæt i Inger Christensens Sommerfugledalen - et requiem fra 1991.

Jonna Pedersens værk Begyndelsen er ordet og Bjørn Eriksens værk Evo tager begge udgangspunkt i evolution og udvikling.

Begyndelsen er ordet
Jonna Pedersens glasværk er en visuel meditation over Inger Christensens Sommerfugledalen. Titlen peger både på Bibelens åbningsord “I begyndelsen var Ordet” og på Christensens tro på sprogets skabende kraft.

Sommerfugle – symboler på skrøbelighed og forvandling – optræder i forskellige størrelser, som om de ses både tæt på og langt væk, hvirvlende som i Christensens digtning. Nogle er gengivelser af virkelige arter som aftenpåfugleøje, frostmåler og blåfugl, andre er kunstneriske fortolkninger.

Den centrale sommerfugl er sammensat af billedlige referencer:
Røde barnesko, et tilbagevendende symbol i Pedersens praksis, som repræsenterer identitet og modet til at stå ved sig selv.
Et frankeret og poststemplet brev, en hilsen til Christensens Brev i april og til poesien som hukommelsens og intimitetens medium.
Et frimærke inspireret af Alfabet og et poststempel dateret 16. april 1981 – Christensens fødselsdag, Brev i April og udgivelsesår for Alfabet.
En visuel fortolkning af “farvens periodiske system”, en reference til Christensens fascination af systemer.
Et harlekinmønster, der henviser til harlekinsommerfuglen og Pedersens øvrige billedsprog.

To mindre, kunstnerdesignede sommerfugle supplerer værket: Regnbue-sommerfuglen, som Christensen kaldte “jordens sommerfugl”, og Vejle-sommerfuglen med bynavnet skrevet i runer.

Det transparente glas gør væggen bagved synlig, så sommerfuglene synes at svæve frit – et poetisk nik til sprogets vægtløshed og bevægelse.

Evo
Titlen er en forkortelse for evolution, og Evo er en musikalsk og skulpturel undersøgelse af skabelse, forvandling og evolution. Titlen leger med både “evolution” og “Eva” – den første kvinde – og forankrer værket i menneskets mytiske begyndelse. Værket er en musikalsk beretning om skabelsen af verden. Uden verden, ingen Inger Christensen.

Værket består af:

EVOLUTION, Eriksens 10. symfoni – et orkesterværk i syv satser inspireret af skabelsesberetningen og evolution. Sommerfugle er et udtryk for forvandling – som skabelsen og evolutionen. Symfonien har korte satser – sommerfuglens liv er kort, ren skønhed i verden i et kort øjeblik. I skabelsesberetningen udvikler Adam og Eva sig af nødvendighed på grund af ”syndefaldet”. I menneskelivet har vi en nødvendig forvandling – fra barn til voksen, vi er uskyldige som børn indtil vi bliver bevidste om godt og ondt.
Indspillet i 2024 af FAME’S Symphony Orchestra. Varighed: 20 minutter.
Lyt til EVOLUTION her

Evo – efterspil, er indspillet på Eriksens selvskabte instrument med samme navn samt samplet med andre instrumenter og vokal. I musikværket indgår sangteksten På min lille jord som skifter fra det ubevidste, fra tanker man ikke forstår, til tanker der fødes, bevidste tanker. De flyver på en vind fra paradis, det oprindelige, fra paradisets have. Varighed 3:58 minutter. Lyt TIL EVO - EFTERSPIL her

Instrumentet Evo, en spilbar skulptur, der minder om både en sommerfugl og Adam og Evas torsoer, et symbol på både oprindelse og metamorfose. Publikum inviteres til at spille på instrumentet og gøre installationen levende og foranderlig.

Læs mere om Bjørn Eriksen
Læs mere om Kunsthal Vejle

Begyndelsen er ordet / tryk på vejrbestandigt hærdet glas / 170 x 135 cm / 2025
The Beginning Is the Word / print on weather-resistant tempered glass / 170 × 135 cm / 2025

Evo / vejrbestandigt træ, metal, guitarstrenge, øskner, nøglehuller, UV-lak / 65 x 25 x 8 cm / 2025
Evo / weather-resistant wood, metal, guitar strings, eyelets, keyholes, UV varnish / 65 × 25 × 8 cm / 2025

the beginning is the word / evo

The Infinite Landscape – about Inger Christensen’s childhood land in Vejle at Kunsthal Vejle

5 September – 20 October 2025
Spinderihallerne, main entrance, Ågade, Vejle

From 2021 to 2025, Kunsthal Vejle has conveyed the story of Vejle’s great author, Inger Christensen (1935–2009). She is regarded as one of the most influential European poets of the 20th century. Her poetry combines formal precision—often drawing on mathematical systems like the Fibonacci sequence—with profound reflections on existence, nature, and language.

The project concludes with the exhibition “The Infinite Landscape” about Inger Christensen’s childhood land in Vejle. Jonna Pedersen, Bjørn Eriksen, Lene Noer, Helle Koch, Simon Grimm, and Pia Brix Thomsen all participate with new site-specific artworks inspired by Inger Christensen’s Butterfly Valley – A Requiem from 1991.

Jonna Pedersen’s work The Beginning is the Word and Bjørn Eriksen’s work Evo both take their starting point in evolution and development.

The Beginning is the Word

Jonna Pedersen’s glass artwork is a visual meditation on Inger Christensen’s poem cycle Butterfly Valley. The title nods both to the biblical opening “In the beginning was the Word” and to Christensen’s own belief in the creative power of language.

Butterflies, symbols of fragility and transformation, appear in varying sizes as if seen both from afar and up close, swirling in the air just as Christensen describes in her poetry. Some are modeled after real species—such as the Emperor Moth, the Winter Moth, and the Common Blue—while others are artistic inventions.

The central butterfly, composed of layered imagery, carries a constellation of references:

A pair of red children’s shoes, recurring symbols in Pedersen’s practice that evoke identity, personal existence, and the courage to “stand one’s ground.”
A postmarked letter, a nod to Christensen’s Letter in April and to poetry as a vessel of memory and intimacy.
A stamp inspired by Alphabet and a postmark dated 16 April 1981, referencing Christensen’s birthday, Letter in April and her iconic collection Alphabet.
A visual translation of the “periodic table of colours,” echoing Christensen’s fascination with systems and order.
A harlequin pattern, connecting to the harlequin butterfly and to Pedersen’s broader visual language.

Two smaller, artist-designed butterflies further enrich this imagery: the Rainbow Butterfly, named “Earth’s butterfly” by Christensen, and the Vejle Butterfly, inscribed with runes spelling the Danish town of her childhood.

The transparent glass allows the wall behind to remain visible, giving the impression that the butterflies hover and drift through space—a gesture towards poetry’s weightlessness and flight.

Evo

The title is an abbreviation of “evolution”. Evo is a musical and sculptural exploration of creation, transformation, and evolution. The title plays on both evolution and Eva, the first woman, rooting the work in humanity’s mythic beginnings.

The work consists of:

EVOLUTION, Eriksen’s 10th symphony, a seven-movement orchestral piece inspired by the Biblical creation story and the process of evolution. Eriksen has used the seven days as his structural system for the symphony, together with varied repetitions—a device Inger Christensen also employed in her writing. Recorded in 2024 by the FAME’S Symphony Orchestra. Duration 20 minutes. Listen to EVOLUTION here

Evo – Epilogue, a composition for Eriksen’s hand-made instrument, layered with samples, vocals, and poetic text. The song text On My Little Earth moves from the unconscious—thoughts one does not understand—to thoughts that are born, conscious thoughts. They ride a wind from paradise, the original, from the Garden of Eden.
Duration 3:58 minutes. Listen to EVO - Epilogue here 

The Evo instrument itself, designed as a playable sculpture that resembles a butterfly while also evoking Adam and Eve’s torsos, symbolizing both origin and metamorphosis.